VATICAN AKAN MEMBUKA KEDUTAAN DI MALAYSIA?

>> 04 October 2011


Dewan Rakyat bersidang pada hari ini. Antara pembentangan yang disuarakan ialah mengenai hubungan diplomatik di antara Malaysia dan Vatican City.

Wakil dari kerajaan menyatakan bahawa tujuan PM mengadakan lawatan ke Vatican City bertujuan untuk mengeratkan hubungan di antara Malaysia dan Vatican City. Melalui hubungan diplomatik ini, maka kesepakatan antara Islam dan agama lain dapat dijalinkan dengan lebih erat.

Laporan dari luar pula mengatakan bahawa Vatican berkemungkinan akan membuka kedutaannya di Malaysia sebagai menjaga hubungan diplomatik ini.

Pada pendapat saya, kita haruslah menyokong usaha ini kerana di negara ini sememangnya terdapat ketegangan agama antara Kristian dan Islam. Yang terbaru ialah isu murtad di DUMC. Maka eloklah Vatican membuka kedutaannya di sini untuk mengawal tindak-tanduk penganut ajaran Kristian.

Tetapi, sekiranya pembukaan kedutaan Vatican di Malaysia membuatkan lebih ramai orang Islam murtad, maka menjadi kewajipan kita sebagai umat Islam untuk melancarkan jihad ke atas kedutaan Vatican City. Maka, kepada YB sekalian, berbincanglah secara bijak di Dewan Rakyat.

0 comments:

Post a Comment





  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP