CADANGAN YANG DIGUNAPAKAI MCA PADA PESIDANGAN MESYUARAT AGUNG KE 58

>> 03 October 2011


1. Hal ehwal parti

1.1
Menyokong penuh keputusan Jawatankuasa Pusat pilihan raya umum akan datang dan pilihanraya 2008 di semua peringkat pegawai kerajaan iaitu enggan menerima Parti Komunis China.

1.2
Mengutuk penyebaran teokrasi dan hasutan yang dibawa pembangkang berdasarkan penyebaran politik kebencian untuk menjaga keharmornian negara.

2. Politik

2.1
Menyokong penuh cadangan pembaharuan politik yang diketuai oleh Perdana Menteri untuk menjadikan negara ini cenderung untuk menjadi lebih demokratik.

2.2
Menyokong penuh konsep gagasan 1Malaysia untuk menggalakkan dasar yang pelbagai supaya semua kaum mendapat manfaat.

2.3
Menyokong Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 dan Pindaan 1984 Mesin Cetak dan Penerbitan Akta, dan mematuhi undang-undang baru bagi menggantikan undang-undang yang sedia ada.

2.4
Menghormati Perlembagaan Persekutuan berhubung undang-undang jenayah Islam, dan menentang sekeras-kerasnya pelanggaran kebebasan beragama dan hak-hak asasi manusia.

2.5
Mengutuk tindakan DAP yang mengamalkan ideologi rasis yang akan melemahkan perwakilan cina dalam kerajaaan.

3. Ekonomi

3.1
Rakyat pelbagai bangsa perlu terlibat secara aktif dalam pelan penstrukturan semula ekonomi untuk melaksanakan matlamat negara berpendapatan tinggi.

3.2
Menyokong penuh penstrukturan kerajaan untuk mengurangkan kerenah birokrasi dan meningkatkan tahap kecekapan.

3.3
Kerajaan harus segera melaksanakan sistem gaji minima untuk kakitangan tempatan dan mengurangkan pergantungan kepada pekerja asing.

3.4

Kerajaan perlu menangani masalah pemikiran sempit untuk membangunkan negara berorientasikan dasar yang kukuh untuk menarik lebih ramai pelabur di perkhidmatan domestik.

4. Pendidikan

4.1
Kerajaan perlu menerima lepasan UEC yang untuk diserapkan ke dalam kursus perguruan. Semua penuntut IPTA dibenarkan memohon pinjaman dari kerajaan untuk meneruskan pengajian di IPTA dan calon-calon tahun akhir dibenarkan untuk bekerja di dalam sektor kerajaan.

4.2

Kerajaan perlu menghormati dan mematuhi perjanjian 1960 sekolah jenis kebangsaan dengan memberikan perhatian terhadap bantuan kepada 78 buah sekolah menengah jenis cina. Kementerian Pendidikan disarankan untuk menubuhkan khas untuk sekolah jenis kebangsaan dalam memantau pembangunan dana akaun, pelantikan ahli lembaga sekolah dan berunding dengan ahli Lembaga sekolah jenis kebangsaan untuk memastikan sekurang-kurangnya lima waktu mata pelajaran Cina mingguan.
 
4.3

Menyokong penggunaan bahasa Melayu dalam pengajaran sains dan menyeru kerajaan memenuhi kehendak masyarakat Cina untuk membenarkan pelaksanaan bahasa Inggeris dalam pengajaran matematik sekolah menengah.

5. Komuniti


5.1
Memuji tindakan PDRM yang berjaya mengurangkan kadar jenayah dalam tempoh dua tahun ini dan berharap agar PDRM meneruskan usaha itu dalam usaha menjaga keharmornian masyarakat dan menarik pelabur asing ke dalam negara.

6. Agama

6.1
Mengekalkan perlembagaan persekutuan Malaysia dalam mempertahankan hak rakyat, kepercayaan dan kebebasan awam dan tidak membenarkan sesiapa sahaja untuk melanggar.

0 comments:

Post a Comment





  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP