AKAR UMBI PAS CURIGA PELANTIKAN MB KELANTAN

>> 23 May 2013


KOTA BHARU: Sekumpulan penyokong PAS semalam berkata mencurigai tindakan tergesa-gesa untuk melantik menteri besar baru selepas parti itu memenangi Pilihan Raya Umum ke-13.

Kumpulan yang diketuai oleh Zakaria Salleh berkata keraguan timbul selepas pelantikan itu kerana ia memberi gambaran bahawa terdapat unsur-unsur percanggahan dalam proses membentuk kerajaan negeri yang baru.

"Kami juga kecewa bahawa kepimpinan ulama yang juga bekas menteri besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat kelihatan telah diketepikan di bawah kerajaan negeri yang baru," katanya.

Zakaria berkata pembentukan kepimpinan kerajaan negeri yang baru tidak mematuhi prosedur yang betul, seperti memanggil dewan mesyuarat PAS negeri sebelum membuat keputusan itu.

"Selain itu, kita tahu bahawa Menteri Besar baru Datuk Ahmad Yakob mengangkat sumpah dalam masa sehari selepas tarikh pilihan raya dan ini seolah-olah bukan amalan untuk kedudukan yang penting," kata beliau lagi.

Zakaria berkata, mereka boleh menerima pelantikan baru tetapi perlu melalui proses sehingga memuaskan hati ahli parti yang telah banyak menyumbang dalam tempoh kempen.

Beliau berkata kira-kira 4,000 anggota akar umbi PAS di sini kecewa apabila Nik Aziz meletakkan jawatan kerana mereka menganggapnya sebagai pemimpin yang dapat menyatukan rakyat.

"Kami berharap Nik Aziz boleh datang ke hadapan untuk menjelaskan mengenai mengapa pembentukan kerajaan negeri yang baru telah dijalankan dengan tergesa-gesa."

Zakaria berkata menteri besar baru akan mengalami kesukaran mencontohi kepimpinan Nik Aziz yang telah meninggalkan kesan besar kepada rakyat Kelantan dan seluruh negara. - antarapos

1 comments:

Unknown May 23, 2013 at 2:46 PM  

jangan jadi bodoh! sultan memang tak berkenan nik aziz terus jadi MB, dah sakit kena dukong2, bila masa nak berkerja? sultan mahu yb berkerja, bukan duduk2 baring2.. mengharap kerajaan pusat berkerja bantu kelantan..... lagi pun semua orang tahu nik aziz adalah ajen perpecahan ummah ... kubur kata mai... jadi biarlah nik aziz berehat...

Post a Comment





  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP