VIDEO PENDEMO TERBALIKKAN KERETA POLIS DIUBAHSUAI SEBELUM DIKELUARKAN?

>> 03 May 2012

Mungkin ramai yang masih ingat mengenai peristiwa BERSIH 3.0 di mana kereta polis melanggar pendemo. Semasa peristiwa tersebut, kereta polis diserang bertalu-talu. Kemudiannya kereta polis tersebut hilang kawalan lalu melanggar pendemo lalu merempuh dinding. Kemudiannya kereta polis diangkat pendemo dengan mendakwa ada mangsa di bawah kereta tersebut sedangkan tiada langsung mangsa di situ. Pembangkang berterusan menyerang polis mengatakan bahawa kereta tersebut secara sengaja melanggar pendemo.

Ini kupasan yang mungkin akan merungkai sesuatu di luar jangkaan.

Sebelum itu mari tonton dahulu video pelanggaran tersebut yang diambil dari salah satu laman youtube.



Ini adalah video yang dikeluarkan media pembangkang. Mereka menyalahkan polis dengan sengaja melanggar pendemo. Sebenarnya polis tidak sengaja melanggar pendemo kerana 2 sebab. Pertama serangan bertubi-tubi pendemo ke atas kereta polis yang menyebabkan pemandu kereta tersebut tidak dapat melihat dengan jelas. Keduanya perkara yang perlu anda ketahui, tayar kereta polis terebut sebenarnya meletup akibat dari serangan pendemo (perhatikan minit ke 0.43 dalam video di atas).


Jadi adalah sangat sukar bagi pemandu untuk mengawal kereta yang tayarnya tidak berfungsi. Ditambah pula dengan suasana dikelilingi monyet-monyet yang melakukan serangan bertubi-tubi, Michael Schumacher juga tidak mampu mengawal kereta polis tersebut dengan baik.

Dan kemudiannya pendemo mengangkat kereta tersebut dengan dakwaan ada orang di bawah kereta sedangkan di dalam mana-mana video mengenai peristiwa ini telah dibuktikan tiada. Pembangkang tetap mendakwa tujuan mereka mengangkat kereta tersebut kerana ada mangsa di bawahnya dan  bukanlah kerana mereka bertindak ganas dan liar. Ini kupasan yang paling menarik perlu anda ketahui.

Satu-satunya bukti yang menjelaskan bahawa ada mangsa di bawah kereta adalah rakaman video yang dikeluarkan Malaysiakini dan Selangoku.com. Video ini merupakan video terawal yang menunjukkan bagaimana kereta polis tersebut diterbalikkan. Dalam video Malaysiakini, jelas dapat didengari suara peremuan menjerit-jerit bahawa ada mangsa si bawah kereta tersebut serta memaki hamun polis.



Setelah mengamati video ini, saya membandingkan pula dengan video dari Selangorku.com yang juga menceritakan mengenai insiden tersebut dan saya menjumpai sesuatu yang ganjil.

Apabila diperhatikan pada minit 0:33 pada video Malaysiakini, seorang lelaki berbaju oren melintasi perakam video ini yang merupakan jurukamera perempuan.

Perhatikan pula video di bawah dari Selangorku.com ini.



Situasi yang sama dimana lelaki berbaju oren melintasi jurukamera perempuan itu berlaku di minit 2:09 di dalam video ini.

Setelah memerhatikan video ini sekian lama, sebenarnya saya tidak langusung menjumpai mana-mana jurukamera perempuan di dalam kumpulan di belakang lelaki berbaju oren dari video Selangorku.com!


Untuk makluman, kedua-dua video ini dikeluarkan portal pembelit pro pembangkang. Satu dari Malaysiakini manakala satu lagi dari Selangorku.com.

Jika anda amati kedua-dua suara dalam video ini, anda akan perasan sebenarnya suara orang yang menjerit bahawa ada orang di bawah kereta adalah ditambah atau diedit. Ini kerana suara tersebut terlalu jelas dan tidak seiring dengan suasana bingit di persekitaran.

Tambahan pula jika diperhatikan, dalam kedua-dua video ini juga pendemo langsung tidak menghiraukan suara-suara tersebut. Buktinya, tiada seorang pun memandang ke arah jurukamera yang menjerit-jerit ada orang di bawah kereta. Sekiranya ada orang menjerit ke arah anda, pastilah anda memandang ke arah orang menjerit. Tetapi apa yang berlaku di dalam video ini sesuatu yang tidak normal.

Tambah menghairankan, sekiranya ada mangsa di bawah kereta, mengapa mereka tidak terus melihat ke bawah kereta?

Lagi satu yang perlu diketahui, apabila diamati kedua-dua video ini seolah-olah cuba menyorokkan identiti perakam kedua-dua video ini. Apabila diperhatikan, kedua-dua sudut video ini sama sekali tidak menunjukkan posisi kedua-dua perakam dalam mana-mana video walaupun keadaan kedua-dua perakam ini bertentangan.

Tambah menghairankan apabila video Malaysiakini hanya mengambil situasi dimana kereta sedang dalam keadaan mahu diterbalikkan sedangkan tajuknya "kereta polis melanggar pendemo". Bukankah menghairankan jika tajuknya lain tetapi isinya lain? Adakah ianya disunting dan dipotong untuk tujuan tertentu?

Setelah berkali-kali memerhatikan video dari Selangorku.com, akhirnya saya mungkin dapat mencari siapakah jurukamera perempuan Malaysiakini itu.

Kemungkinan besar jurukamera perempuan yang konon-kononnya terpekik-pekik di dalam video Malaysiakini ialah lelaki berseluar hitam yang sedang khusyuk merakam ini!


Hujahnya sila perhatikan video Selangorku.com pada minit ke 1:44 dan bandingkan video Malaysiakini pada 0:10. Situasi yang sama, sudut yang sama, adegan yang sama tetapi suara perempuan dalam video Malaysiakini sudah jadi milik jantan?!

Terlalu mudah mereka mencipta penipuan...

Tambahan pukul 4.03 pm

Video dari PDRM ini dengan jelas dapat diamati tiada seorang pun pendemo menjerit ada orang di bawah kereta dan jika anda cari dengan betul, anda akan jumpa jurukamera Malaysiakini itu seorang jantan!



52 comments:

Anonymous,  May 3, 2012 at 2:25 PM  

kalau ada orang kat bawah kete kenapa monyet dua orang melompat2 atas kereta sebelum kereta diterbalikan.

PAPA GOMO WORLD May 3, 2012 at 10:31 PM  

mantap bro, analisis yang baik.... syabas

Unknown May 3, 2012 at 10:42 PM  

BRO ... ANALISIS YANG CUKUP MANTAP.

Unknown May 3, 2012 at 10:42 PM  

BRO ... ANALISIS YANG CUKUP MANTAP

Tauke Ikan May 3, 2012 at 11:16 PM  

terima kasih. kita akan dedahkan kejahatan mereka satu persatu

Anonymous,  May 4, 2012 at 6:19 PM  

CEPAT!! HANTAR ANALISIS NI KE PDRM.... biar satu malaysia tau pembohongan PR...

Anonymous,  May 4, 2012 at 6:20 PM  

betul.. ade orang bawah kereta. lagi mau pijak2 kereta itu ka?? bershit betol penipuan mereka..

Anonymous,  May 4, 2012 at 6:38 PM  

aku pun heran gak pertamanya kata ada orang bawah keter, tapi lepas kereta diterbalikkan tak da pulak kamera gi fokus kat "mangsa langgar", biasanya kalau org kena penyek dgn kereta lepas terbalikkan kereta kamera akan terus meluru kearah si mangsa diikuti mangsa diusung ke klinik.. ini tak ada pun???

Anonymous,  May 4, 2012 at 6:41 PM  

PENIPU PUNYA JUAK PAS DAN PKR... DAN LAGI NAK SPIN CERITA.... PUIHHH...

SELAMATKAN MALAYSIA May 4, 2012 at 6:43 PM  

tahniah tokey ikan...mantap!!!

abgmi May 4, 2012 at 6:49 PM  

benggap punya tuduhan provoke membabi buta mengatakan polis SENGAJA melanggar perserta bersih 3.0.....
kalau polis tu dengan niat atau sengaja melanggar sudah tentu lebih ramai yg dilanggar......

Anonymous,  May 4, 2012 at 7:09 PM  

Cam cita The Next Three Days. Bravo

Anonymous,  May 4, 2012 at 7:14 PM  

Kah kah kah.. kalau ader betol laar nak tolong orang kat bawah tuh.. awat lar lari tempiaran biler time dengar jer siren polis nak sampai.. bacul aper

Anonymous,  May 4, 2012 at 7:16 PM  

mantap....mmg munasabah ape yg Tauke katakan...sikit punye kuat pompuan tu jerit bleh x dgar...walhal kamera bukan jauh pun...suara pompuan nyaring wehhh...klo diorg menjerit buleh bingit telinga aaaa.....

Prince of Noob May 4, 2012 at 7:19 PM  

hebat2 betul analisa2 kejadian bersih ni, sama hebat jugak dgn penganalisa dari pro-pembangkang. rupa2nya ramai jugak yg berbakat jadik CSI. - Noob.

Anonymous,  May 4, 2012 at 7:35 PM  

Tauke ikan hg mmg power siap analisis lagi.. Aku pun dh rasa video ni edit tapi tak la sepandai hg siap ngan analisis.. Mmg edit ni confirm.. Sbb aku pun dok tercari2 mna dia org yg ada kat bawah keta tuh.. Satu lagi bro try cari satu video ttg ulasan dua org ni yg mengatakan mereka la yg menyelamat kan anggota polis tuh.. Kalau btoi2 tgk dan dgr, mmg mcm dep dh plan nak crita mcm mana? Tapi mmg tak sync la cerita depa.. Bro try wat analisis video tuh plak..

Anonymous,  May 4, 2012 at 7:43 PM  

lepas keta polis tu terbalik, mereka akan tangan menunjukkan kejayaan mereka..

nape takde satu pun blogger citer menda ni? jelas diorg tak langsung tak tarik nafas lega sbb takde org didapati dibawah keta tersebut..

Anonymous,  May 4, 2012 at 7:46 PM  

Maaf bro gua tak minat nak tau analisis tu, gua cuma tau suma tu alasan bodoh pengganas BERSIH utk menutup kebodohan perbuatan mereka. Sial Anwar, sial Assmin, sial Tian Chua dan yang paling sial Ambiga dan Lim Guan Eng. Mampus PR!!!!!!

Puting beliung

Anonymous,  May 4, 2012 at 7:47 PM  

Pelik bin ajaib,orang yang dibawah kereta tapun dibawa keluar setelah kereta diterbalikkan!

Anonymous,  May 4, 2012 at 8:05 PM  

hi bro, saya ni boleh kata 60% pada pr dan 40% pada bn.. but in this case, i respect ur analysis ... gd workk.. salute to u..

Anonymous,  May 4, 2012 at 8:09 PM  

BETOL~!!!!!!... pada hari kejadian... saya duduk dihadapan komputer, dengan harapan ingin melihat setiap video yang dipost di internet... video datang dari pelbagai pihak seperti PDRM, Malaysiakini, dan lain2... Suara perempuan yang dikatakan memaki polis, menyuruh para pendemo melihat di bawah kereta & minta pendemo2 menyelamatkan diri alasan khuatiri kereta tersebut akan meletup, jelas kedengaran!!.. Saya ada menonton pelbagai video yang dirakam dari sudut yang berlainan, ekoran terlalu ramai pengguna internet berlumba2 postkan insiden hari kejadian.. pada esok hari pula terdetik di hati saya, ingin melihat perempuan tersebut dari video lain, arah/sudut berbeza... saya cuba mengenal pasti detik2 kejadian ekoran seorang pendemo cuba menarik kawannya dari terhempap kereta apabila cuba diterbalikkan... mata saya cuba mencari perempuan yang dimaksudkan (merakam, memaki polis, menyuruh para pendemo melihat di bawah kereta & minta pendemo2 menyelamatkan diri) tersebut.. TERNYATA, perempuan berkenaan TIDAK WUJUD!!!.. oleh itu, pada hemat saya, situasi begini telah membuktikan PIHAK MANA YANG SUKA MENIPU & AUTA, DAN PIHAK MANA YANG BERJUANG BERLANDASKAN FAKTA!!!

Anonymous,  May 4, 2012 at 8:55 PM  

itulah jantan yg xde telur namanya...

Anonymous,  May 4, 2012 at 9:16 PM  

mmg betul..suara betina tu di tambah. kedua2 jurukamera adalah lelaki.

wahai betina, tok guru nik aziz kau pun takleh jamin perbuatan kau ni boleh masuk syurge ke tak..

Anonymous,  May 4, 2012 at 9:38 PM  

Syabas satu analisa yang dapat menelanjangkan sikap prajudis blok malaysiakini.Teruskan...

Anonymous,  May 4, 2012 at 10:04 PM  

Disebabkan ketua celaka tak banyak isu. Jentera besarnya yang malas kerja menumpukan pada kerja kerja bodoh tak berfaedah.

Dia fikir dia saja ada camera. setiap babak itu apabila di pasang penanda masa ianya pasti benar untuk semua kamera termasuk video yang terlibat.

Memang pembangkang ni bodoh. Malaun yang edit tu asal dpt duit.

Sebab tu la aku tak sokong pembangkang. Bodoh piang!

melayu tak lupa May 4, 2012 at 10:18 PM  

Memang dari awal sy dapati mcm ada yg tak kena dengan lapuran tersebut... Satu kupasan fakta yang tepat dan menarik! . So polis nak diam jer ke!

@lip May 4, 2012 at 11:07 PM  

THANX BRO..GOOD JOB ..
RAMAI SGT PENIPU DAN MONYET2 YANG XDE OTAk SKRG NI.

Anonymous,  May 4, 2012 at 11:24 PM  

Good job bro..sama2 dedahkan penipuan monyet BERSIH..

Anonymous,  May 5, 2012 at 12:34 AM  

so skrg tukar la 60% BN, ok?

Anonymous,  May 5, 2012 at 1:07 AM  

Kta tgok siapa yg akan tampil mengaku bhwa dia tuan punya suara dlm video..keep reel in bro

Anonymous,  May 5, 2012 at 1:20 AM  

ahhhaaaa...mmg terbaik la bro menganalisis penipuan ni. tapi mmg ye pon...kalu ye la dia tu pompuan..gile lah. xde malu ka dok sibuk2 kt ctu. suma laki kot. aku pompuan kalu dah jadi gitu...aku blah je la. atau baik aku suh kwn laki aku yg p amik video tu. xmngkin la wartawan datang sebatang kara. Haih la...itula x baik la nak menipu kat dunia. akhirnya kecundang juga

Sudir May 5, 2012 at 1:36 AM  

Ini baru betul analisis, kalau setakat cakap ada orang baling tisu, baju kejap hitam kejap putih apa kelas.. wakaka.. Apa pun Good Job.. 2 thumbs up..

:: YPS™ :: May 5, 2012 at 3:18 AM  

Aku pun cuba cari perempuan tu kat video yg lain tp mmg xde. Tahniah bro atas analisis ni. Membenarkan kata hati aku. Good Job!!!

Hamadi_Atas_Pagar May 5, 2012 at 6:10 AM  

Inilah dia yang kita katakan fitnah semakin menjadi-jadi, Inilah dia ajaran dari puak syiah, yang kepalanya ada dikalangan Mahasiswa robot anwar.... Then again, kepada sesiapa yang tak kuat iman mudah terpengaruh.... Selepas menengok video yang lain-lain diKELUARKAN oleh pihak blog pakatan rakyat... barulah saya faham mengapa, keldai-keldai penyokong PR ni, BOLEH TERTIPU... HAI TAK SIA-SIA SYAITAN-SYAITAN KECIL INI MEMAINKAN PERANAN MEREKA MENYEBAR FITNAHKAN.... BALIKLAH KEJALAN YANG BENAR WAHAI UMMAT ISLAM, BALIKLAH KEJALAN YANG BENAR.....

Anonymous,  May 5, 2012 at 6:43 AM  

wahai polis tolong ambik tindakan ke atas malaysiakini kerana menghasut orang menyalahkan polis

ini peluang terbaik untuk kenakan malaysiakini kini kaw kaw

mampus la kaw malaysiakini- tak berat sebelah kononnya

aku boleh cakap 80 peratus pengundi atas pagar akan kata malaysiakini punya coverage is 50 50 unbiased. jadikan berita depa kantoi ni headlines yg berhari hari biar suma org tau sapa malaysiakini

Anonymous,  May 5, 2012 at 7:06 AM  

Kpd Pendemo and pemimpin2 Pembangkang yg terlibat yg berniat jahat terhadap ugama dan negara yg aman ini,anda semua akan menerima musibah yg amat seksa diatas perbuatan anda sendiri...rahsia allah tiada siapa yg dpt kita ketahui...BANGSA KU MELAYU MENGAPA ANDA SENANG TERPENGARUH FIKIRKAN MASA DEPAN BANGSA DAN NEGARA

Anonymous,  May 5, 2012 at 10:12 AM  

dari awal pengamatan sya dah perasan suara mistri adalah suara edit,,pas lagi pandai menipu..CNN pun xbolih lawan.,cekap beb.,kami rakyat malaysia dh cerdik.....main jauh2 lah penipuan anda keladangan bersih berok..lihat dari muka2 yg dipaparkan memangpun muka moyet utan yg gila sex

MeiNa May 5, 2012 at 2:06 PM  

bergenang air mata tengok sume ni . syaitan gembira bertepuk tangan . yang lain tepuk dahi

KL Tulip Lady May 5, 2012 at 3:22 PM  

i malu dgn kelakuan bangsa malay islam i....malu sgt2....ini bkn malaysia klu cam gini...ini ntah mana2 country...renungkanlah....wahai semua malay islamku....hayatilah rukun negara kita if u all masih sayangkan darah tumpah tanahair....

Anonymous,  May 5, 2012 at 7:14 PM  

...berjuta lagi rakyat malaysia yg rasional dan cintakan keamanan....so, UMNO jgn bimbang..!

Anonymous,  May 5, 2012 at 11:30 PM  

dah agak...sbb suara tu lain macam sikit....semakin maju teknologi....semakin mudah fitnah tersebar.....good job bro..!!~

BANGUNLAH WAHAI BANGSA KU...!!

Anonymous,  May 6, 2012 at 12:34 AM  

Berhujjah n betpendapatlah sama2 kauorang,semua tu bodoh banggang pencacai najib n rosmah!

Anonymous,  May 6, 2012 at 12:36 AM  

Berpakatlah semua pencacai bangang najib n rosmah katik!Bodoh tahap babi!

Unknown May 6, 2012 at 5:20 AM  

sbelum ni aku pangkah Pas tp PRU 13 sorry.. tak de tangan pakai kaki pun aku pangkah BN

Jo Qusary May 7, 2012 at 3:10 AM  

Terima kasih kerana berjaya menganalisis video tersebut dgn baik... aku berasa puas hati skg.

Sebelum ini aku cuba beritahu perkara yg sebenar juga tetapi diketepikan oleh mereka yg dah dikaburi pandangan serta fikiran oleh blog penipu spt Amenoworld, termasuk rakan yg selama ini aku tersilap sangka ingatkan mempunyai fikiran terbuka dan memahami lebih drpd org lain. Aku telah diperli, dikecam dan dipandang rendah oleh rakan kerana tidak menyokong tindakan Bersih 3.0 yg telah byk buat huru-hara di satu-satunya kampung halaman aku di KL. Ternyata Bersih telah memecah-belahkan masyarakat.

Skg aku dah berhenti berblogging kerana kecewa dgn generasi skg yg tak memahami apa yg sebenarnya berlaku. Takpelah, mereka ada bahan bacaan lain yg benar-benar menepati citarasa dan kemahuan mereka. Aku pun dah berniat nak tinggalkan Malaysia bulan depan kerana aku tak mahu membesarkan anak-anak aku dlm masyarakat yg menyokong keganasan spt Bersih itu.

Salam perkenalan, dan terima kasih sekali lagi.

Anonymous,  May 7, 2012 at 11:11 AM  

aku pro pembangkang..negara kita da demokrasi.sila hormati hak majority.klu x leh sila tukar kerakyatan.

Anonymous,  May 9, 2012 at 3:32 AM  

cuma aku musykil sebab angle cameraman dlm video malaysiakini tak memungkinkan dpt dilihat cameraman yg sama dlm video selangorku.video pdrm adalah yg terbaik utk dibuat rujukan kerana angle menyeluruh tapi di cut disaat yg sesuai utk dianalisis. cer cek lagi sekali video2 tu.itu amatan aku jer la.

Anonymous,  May 9, 2012 at 10:21 AM  

woi anon 11:11; kepala hotak ko hak mojoriti..yg pergi BERSIH BODOH x sampai pun 200k org... rakyat MALAYSIA BERAPA ORG EK... BODOH TOLOL DAN TULI!!!korang memang BARUA BERUK ...itu bukan demokrasi bangang!! itu namanye nak menjahanamkan negara.. memang MUNAFIK PUAK2 PR ni... itu alasan demokrasi katanye BODOH DAN BANGANG!!!!banyak lg cara lain... kalau dah taksub tu taksub jugaklah.. ade ke makhluk kata hadir BERSIH BANGANG NI wajib... BODOH.. SESAT LG MENYESATKAN!!! PATUTLAH HATI DAH TERTUTUP,KUMPULAN DAJJAL AKHIR ZAMAN NI.. KATEGORI MANUSIA MUNAFIK!!!!!PAKAI KUPIAH SANA SINI, TIBAI BINI ORG , TIBAI BETINA SUNDAL, TIBAI BELAKANG ORG... SEMUA ADA...MORONNN!!!

Anonymous,  May 10, 2012 at 4:46 PM  

Majoriti rakyat Malaysia sokong BERSIH3.0??? Apa korang mengigau ke? Korang ni semua syok sendiri, perangai sorang2 tak mencerminkan adab sopan bangsa Melayu Islam. Majoriti rakyat Malaysia melihat telatah korang tak berap kerat tu. Yang duduk atas pagar semuanya tak beri simpati dah. mereka tahu kalau pembangkang memerintah, Malaysia akan jadi lebih huru-hara.

orangkulai

Anonymous,  May 11, 2012 at 12:06 AM  

Anon 11:11

Majoriti kepala bapak ko berjambul, burit mak ko bersepai...
Ko demam ker atau gila?

Puak ko yg tak layak jadi rakyat Malaysia. Kalau rasa nak memerintah, baik ko suruh Anuar cari negara lain then korang boleh ikut blah dari sini?. Baik ko berjuang dgn negara ISRAEL terhadap rakyat Palastin, kurang2nya dapat tanah, Angkat Anuar jadi PM boleh berjiran dgn Israel..amacam.

Korang ingat apa yg korang buat rakyat Malaysia setuju ker?..kalau korang rasa yg hadir 300 ribu..kononyalah..semuanya setuju apa yg korang buat?..yg buat huru hara sebenarnya adalah dari puak PKR yg taksub pada Nuar Jubur.

Yang pasti PRU13 ni nanti korang cari kain kapan utk Nuar & the geng. Ini kerana PRU13 adalah penamat bagi karier politik Anuar..aku berani jamin. Mampos Anuar, maka yg lain akan mampos semuanya. Ini kerana korang sekarang hanya bergantung kepada Batang Pelir Anuar sahaja..selebihnya TARAKKKKK....

Mati hidup balik dan mati aku tak pangkah PR..yg pangkah PR hanyalah ANAK2 HARAM JADAH SAHAJA. Kenapa, kerana mereka adalah golongan yg menghalalkan seks bebas...

Anonymous,  May 25, 2012 at 3:20 AM  

ulasan yang menarik.satu menjadi persoalan,dgn tinggi kereta waja mcm tu agak x logik ada org boleh berada bawah kereta.paling tolol 'si penyelamat' naik plak atas kereta sblm terbalikkan kereta polis beramai-ramai konon nak 'selamatkan org'.klo betul mesti ada tunjuk mangsa cedera parah.ni nmpk bngga terbalikkan kereta polis dr menjadi penyelamat.mangsa plak 'hilang' mcm tu je.mcm kes pedang samurai x luka tp konon penuh darah x lama dulu..hahahaha

Post a Comment





  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP