PERUNTUKAN SUDAH MASUK, MARI KITA BERDEMO

>> 25 December 2013


Pada dua minggu lepas di Jogjakarta, Indonesia diadakan satu demo mahasiswa (mahasewel?!) di Jalan Marlioboro di hadapan pejabat Wali Kota. Demo tersebut dianjurkan oleh sejumlah mahasiswa dalam lingkungan 100 orang untuk membantah korupsi (rasuah) dalam pentadbiran kerajaan Indonesia. Mereka berarak dengan memegang sepanduk mengutuk kerajaan, berpakaian serba biru dan terjerit-jerit menggunakan pembesar suara.

Kebetulan saya yang sememangnya berada di situ sempat menemuramah beberapa pendemo. Skripnya sama sahaja seperti kumpulan pendemo mahasiswa di Malaysia iaitu "...kami mewakili rakyat...", "....kami mahukah hak kami....", "...pemimpin yang mengamalkan korupsi....", bla bla bla...Membosankan kepada sesiapa yang mendengar.

Kemudiannya saya sempat bertegur sapa dengan bapak-bapak polisi yang menjadi pak pacak semasa demo dijalankan. Kesemua bapak-bapak polisi mengatakan bahawa mahasiswa tersebut sememangnya hanya mahu membuat kecoh (jawapan yang sama dengan bapak-bapak polisi Malaysia) dan mereka ini dibiayai oleh parti pembangkang untuk menjalankan demo seperti ini. Tetapi ada satu jawapan yang diberikan oleh seorang polis yang amat menarik perhatian iaitu kumpulan pendemo tersebut telah mendapat suntikan kewangan dari luar negara untuk berdemo pada bulan lepas. "Luar negara" itu masih menjadi persoalan (NED?!). Tambahan pula pada bulan lepas juga Anwar Ibrahim terbang ke Indonesia menaiki pesawat AirAsia. Adakah ini bersangkutan atau satu kebetulan sahaja? Mungkin kebetulan sahaja kerana sememangnya Anwar kerap ke Indonesia atas urusan yang tidak diketahui (berjumpa dengan rakan sekongkol di Jakarta? Heh..).

Dimaklumkan bahawa kumpulan-kumpulan pendemo di Malaysia akan berdemo pada 31 Disember nanti dengan bertemakan Perhimpunan Rakyat. Skripnya sama sahaja dan membosankan. Tetapi yang menjadi persoalan, dari manakah peruntukan diambil untuk menanggung perbelanjaan demo tersebut? Agak menghairankan kerana demo seperti itu pastinya menelan perbelanjaan yang tinggi. Tambahahan pula aktivis-aktivis (beruk yang menggelarkan diri aktivis?) yang mempelopori demo tersebut kebanyakannya adalah penganggur berjaya (full-time politician? Heh..).

Seandainya benar maka KDN harus mencari jalan untuk menyekat gerakan-gerakan mereka ini yang dilihat semakin hari semakin melampau. KDN perlu bertindak lebih agresif bagi memastikan mereka ini tidak lagi boleh baling batu sembunyi tangan.

Baca juga sini untuk mengetahui kisah campur tangan asing.

1 comments:

Anonymous,  December 25, 2013 at 9:32 AM  

Apa gunanya anwar ke Amerika sewaktu rakyat di Kuantan dan Terengganu di landa banjir tempoh hari. Bukan salah satu agendanya adalah meminta dana dari rakan sekutunya di Amerika ke? Pikir-pikirkanlah....

Post a Comment





  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP