DI MANA LETAKNYA TARAF BAHASA KEBANGSAAN DI KALANGAN PEMIMPIN-PEMIMPIN BUKAN MELAYU?

>> 30 October 2011

Sila lihat video di bawah untuk melihat bagaimana pertuturan ahli parlimen berbangsa asing di negara luar.

1. Pansy Wong, New Zealand MP (bangsa cina)


2. Sevim Dagdelen, German (bangsa Turki)


3. Jean-Leonard Touadi, Italy (bangsa Congo)


Video di atas menerangkan kepetahan MP yang bukan berasal dari luar sebaliknya berasal dari golongan pendatang tetapi boleh bertutur bahasa kebangsaan dengan baik. Amat mengagumkan kepetahan mereka bercakap meskipun mereka juga mempunyai bahasa ibunda mereka tersendiri.

Tetapi di Malaysia pula, pemimpin-pemimpin sendiri masih gagal bertutur dalam bahasa Melayu atau bahasa kebangsaan dengan baik. Perkara ini amat memalukan. Sila lihat pula tahap penguasaan bahasa kebangsaan MP Malaysia.


Inilah contoh MP yang gagal berbahasa kebangsaan. Pakai teks pun masih tunggang-langgang. Cuba dengar betul-betul pada permulaan video. "Supaya perdana menteri merangkak menteri kewangan". Bahasa mana yang dipelajari MP ini?

Mungkin ramai dikalangan kita menyangka MP yang gagal berbahasa kebangsaan boleh berbahasa Inggeris dengan baik. Tetapi sebenarnya kenyataan itu meleset sama sekali. MP tidak boleh berbahasa kebangsaan juga sebenarnya menuturkan bahasa Inggeris dalam versi tunggang-langgang.


Masalah ini dilihat amat serius sama sekali. Patutkah mereka ini menggelarkan diri mereka rakyat Malaysia? Inikah sahaja tahap penguasaan mereka dalam bahasa kebangsaan? Tambah menghairankan mereka ini berpelajaran tinggi dan sepatutnya boleh menguasai dengan lebih baik dari golongan kelas bawahan dan menengah. 

Jika pemimpin pun masih gagal menguasai bahasa kebangsaan, rakyat pula di tahap mana? 

2 comments:

Anonymous,  October 31, 2011 at 1:16 PM  

betui tu..sangat setuju

Snuze November 3, 2011 at 10:14 AM  

Nak buat macam mana? Siapa yang makan cili, dia lah yang kepedasan.

Post a Comment





  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP