SURENDRAN BUAT HAL LAGI

>> 14 November 2013


KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Padang Serai N Surendran berkemungkinan berdepan dengan hukuman digantung dewan selama enam bulan apabila Jabatan Perdana Menteri (JPM) bercadang untuk mengusulkan penggantungan beliau dalam sidang Dewan Rakyat hari ini. 

Penggantungan ini diusulkan ekoran Naib Presiden PKR itu membuat kenyataan dalam sidang media di lobi Parlimen pada 12 Oktober yang dianggap menghina Speaker Dewan, Tan Sri Pandikar Amin Mulia sekali gus mencemar nama baik Dewan Rakyat. 

Kenyataan yang menuduh Speaker Dewan memberikatan fakta yang tidak benar dan juga menyifatkan speaker sebagai 'Speaker yang bias'.

"Kenyataan itu merupakan satu tuduhan ke atas Tuan Yang di-Pertua Dewan Raktat kerana menolak usul Yang Berhormat berkenaan di bawah Peraturan Mesyuarat 19(1) pada 12 November 2013.

"Tuduhan itu menyatakan Tuan Yang di-Pertua Dewan Rakyat antara lain memberikan fakta yang 'complete and utter lies' (fakta yang tidak benar) dan Yang Berhormat Padang Serai juga membuat tuduhan bahawa Tuan Yang di-Pertua Dewan Rakyat adalah 'Speaker yang bias'," menurut usul Dewan Rakyat itu. 

Timbalan Speaker Datuk Ronald Kiandee berkata usul tersebut akan dibahaskan pada hari ini dan undian akan dibuat di kalangan ahli Parlimen untuk membuat keputusan mengenai usul itu.

Notis yang mencadangkan usul untuk menggantung Surendran telah diedarkan kepada ahli Parlimen pada Rabu.

Usul dibuat apabila Surendran cuba untuk mengemukakan satu usul tergempar bagi membahaskan dakwaan perobohan kuil Sri Muneswarar Kaliyaman pada Selasa.

Selepas beliau enggan berundur apabila usul itu ditolak, Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia mengusir Surendran dari tempat duduknya.

"Maka inilah dipersetujui bahawa Yang Berhormat N. Surendran, Ahli Parlimen Kawasan Padang Serai hendaklah digantung daripada perkhidmatan Majlis Mesyuarat selama enam bilan dari tarikh keputusan usul ini diluluskan," dipetik usul Dewan Rakyat. 

Walau bagaimanapun, selepas selesai bersidang semalam, Ahli Parlimen Gombak, Azmin Ali yang juga merupakan Timbalan Presiden PKR menolak usul tersebut untuk dibincangkan hari ini sebaliknya dibawa pada hari terakhir persidangan Dewan Rakyat. - antarapos

0 comments:

Post a Comment





  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP