KEMPEN MELOBI CALON PAS UNTUK PRK SUNGAI LIMAU BERMULA

>> 02 October 2013


PRK akan diadakan pada masa terdekat akibat kematian penyandang iaitu Tan Sri Azizan Razak pada beberapa hari lepas. Dari sumber difahamkan PAS Kedah sudah mula bergolak akibat keinginan beberapa individu yang mahu menjadi calon di DUN Sungai Limau.

Beberapa hari lepas, seorang pemimpin PAS meminta agar ahli PAS tidak menjadikan PRK Sungai Limau sebagai medan untuk pemilihan PAS yang akan dilangsungkan dalam sebulan dua ini. Ini menunjukkan bahawa masalah dalaman PAS agak kronik sehinggakan pemimpin PAS terpaksa menyatakan perkara seperti ini kepada media.

Mat Sabu merupakan orang pertama yang menyatakan hasrat untuk mewakili PAS di PRK Sungai Limau. Hasrat Mat Sabu ini tidak lebih dari sekadar tindakan berdasarkan populariti. Mat Sabu terpaksa bertanding di DUN Sungai Limau sebagai kempen untuk mengekalkannya dalam jawatan timbalan presiden PAS pada pemilihan akan datang kerana difahamkan Mat Sabu akan mendapat tentangan sengit dari Tuan Ibrahim Tuan Man. Tambahan pula imej Mat Sabu sudah tercalar teruk di kalangan ahli PAS kerana kegagalan Mat Sabu mempertahan kerusi Pendang pada PRU lepas.

Terdapat satu sumber mendedahkan bahawa pemilihan Mat Sabu sebagai calon tidak mendapat restu dari golongan ulama' PAS. Ini kerana golongan ulama' PAS mahukan jawatan tersebut diisi oleh calon dari golongan ulama' sendiri, bukannya calon pro Anwar Ibrahim. Apa yang pasti, PKR dan DAP pastinya turut sama melobi nama Mat Sabu untuk memastikan ayam sabung belaan mereka ini terus mendapat tempat di dalam PAS.

Satu sumber lain pula menyatakan bahawa calon yang dikenal pasti untuk menjadi calon PAS adalah anak Tan Sri Azizan Razak sendiri. Tetapi perkara ini masih tidak dapat dipastikan kerana kebanyakan ahli PAS sukar meramal anak Tan Sri Azizan yang manakah yang akan dipilih nanti.

Nama-nama lain yang dikaitkan adalah dikalangan beberapa calon-calon PAS yang tewas di PRU lepas dan beberapa nama veteran PAS.

1 comments:

Anonymous,  October 2, 2013 at 3:53 PM  

Untuk selamatkan kumpulan ulama pas, biar jer UMNO menang. Jadi dalam pas tak gadoh lah.

Post a Comment





  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP