PEMIMPIN MELAYU KOYAK KAD KEAHLIAN DAP, KELUAR PARTI

>> 28 September 2013


SHAH ALAM: Sehari sebelum DAP mengadakan kongres khas untuk melantik semula pimpinan tertingginya, seorang pemimpin Melayu parti itu mengoyakkan kad keahlian, kerana menyifatkan DAP rasis.

Presiden Kongres Melayu Pulau Pinang (KMPP) Rahmad Ishak mengesahkan ura-ura beliau akan keluar daripada parti itu pada sidang media di Pulau Pinang sebentar tadi.

Beliau menuduh parti itu memperalatkan orang Melayu untuk agenda politik sempit dengan berselindung di sebalik istilah 'berbilang kaum.'

Rahmad menyelar Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng sebagai pemimpin ala-Hitler yang memimpin parti itu secara kuku besi bersama bapanya Kit Siang.

"Parti DAP bukanlah tempat orang Melayu berlindung, tetapi sebaliknya dipergunakan secara senyap dan halus untuk memuaskan hawa nafsu pemimpin mereka.

"Malah penggunaan istilah amar makhruf nahi mungkar hanyalah diperdagangkan oleh Lim Guan Eng dengan niat untuk mendapatkan sokongan orang Melayu," kata beliau.

Rahmad berharap perwakilan DAP akan memilih barisan pemimpin yang berwibawa esok demi membela perjuangan pelbagai kaum parti itu.

Beliau kemudian mengoyak kad keahliannya.

Semalam, Rahmad memberitahu Antarapos bahawa beliau amat kecewa melihat DAP semakin bongkak dan meminggirkan ahli Melayunya.

"Selepas PRU13, kita tengok DAP di Pulau Pinang terutamanya melampau tidak dapat menjaga ahli Melayu dalam parti yang bilangannya berapa kerat sahaja,” katanya.

“Jadi macam mana nak jaga orang Melayu di Pulau Pinang kalau macam itu?’ tambah Rahmad.

"(Perjuangan) pelbagai kaum hanya di mulut … tapi mana dia pemimpin Melayu daripada 19 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dimenangi oleh DAP di Pulau Pinang," katanya.

"Bukan tidak ada pemimpin Melayu yang layak tetapi mereka lebih gemar kepada (calon yang) ada kena mengena dengan keluarga Lim Guan Eng," ujarnya.

Setiausaha Politik Guan Eng, Zairil Khir Johari adalah satu-satunya Ahli Parlimen Melayu daripada DAP di Pulau Pinang sungguhpun status Zairil sebagai anak Melayu dipertikaikan oleh pelbagai pihak di dalam dan luar parti itu.

Pada pemilihan Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAP Disember lalu, semua lapan calon Melayu tewas dalam pemilihan parti, sekali gus menempelak cubaan Guan Eng untuk memaparkan DAP sebagai parti pelbagai kaum.

Beberapa minggu selepas itu, Guan Eng mendakwa berlaku kesilapan dalam pengiraan undi dan Zairil kemudian diisytiharkan sebagai memenangi kerusi CEC.

Susulan itu, Pendaftar Pertubuhan (ROS) enggan mengiktiraf CEC DAP dan mengarahkan parti itu mengadakan pemilihan semula yang akan diadakan esok di Petaling Jaya.

Bagaimanapun pemilihan semula itu turut dibelit kontroversi apabila ROS mendedahkan bahawa DAP melanggar pelembagaannya kerana tidak memberikan notis 10 minggu kepada ahlinya mengenai pemilihan itu.

Rahmad menjangkakan lebih ramai ahli DAP yang bakal meninggalkan parti rasis itu dalam masa terdekat ini.

Beliau menyertai DAP pada bulan Jun tahun lalu. - antarapos 

2 comments:

Anonymous,  September 29, 2013 at 1:48 AM  

Akhirnya melayu yang bodoh ini sedar akan kebodohannya. Semasa dia menyertai DAP dulu tidak kah di membaca perlembangan parti DAP. Dah terang lagi bersuluh yang DAP ingin menghapuskan hak keistimewaan orang melayu yang diperjuangkan oleh UMNO. Dan DAP juga tidak mahu mengiktiraf bahasa malaysia dan islam sebagai bahasa dan agama resmi Malaysia. Semuanya ada dalam perlembangan DAP. Kenapa ada orang melayu yang bodoh seperti mamat ini sanggup menjadi ahli DAP.

Anonymous,  September 29, 2013 at 12:03 PM  

ntah. apa punya bongok. dah sah sah si DAP tu kepalanya cina komunis tu. tentu la dia akan lebihkan cina. apa punya sengkek pemikiran. benda jelas cam tu pun tk boleh Nampak.

Post a Comment





  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP