PASARAN AYAM DIKAWAL OLEH CINABENG

>> 12 July 2013


Tidak lama lagi Syawal akan menjelang tiba. Di waktu ini heboh mengenai harga ayam yang melambung tinggi. Harga ayam daging di Seremban sekitar RM 9.00 sekilo. Harga ayam telur pula pada harga RM 9.00 ke RM 10.00 seekor. Ini merupakan kenaikan harga ayam yang amat tinggi jika dibandingkan dengan bulan lepas. Pada bulan lepas harga ayam daging pada sekitar RM 6.50 sekilo dan harga ayam telur pula RM 7.00 seekor.

Pada keadaan ini pihak Kementerian melakukan siasatan ke pasar-pasar utama di sekitar negara. Pak Menteri turut turun dengan usaha untuk menyelesaikan masalah yang masih tiada jalan penyelesaian sejak lebih 10 tahun masalah ini berulang.

Setiap kali masalah harga ayam timbul, mengapa peruncit yang menjadi sasaran? Mengapa kajian hanya dilakukan di pasar sahaja?

Untuk pengetahuan, lebih 80% pemilik ladang ayam adalah puak cinabeng. Mereka inilah pembekal ayam hidup yang belum diproses kepada peruncit-peruncit yang majoritinya adalah Melayu. Puak-puak inilah yang sesuka hati menaikkan harga ayam. Tetapi mereka ini sama sekali terlepas dari sebarang hukuman dan yang menerima akibat tetap kepada peruncit.

Setiap kali cinabeng-cinabeng ini memberikan alasan bahawa harga makanan ayam naik, bekalan anak ayam tidak cukup dan pelbagai alasan.

Jika kita lihat hari ini, begitu ramai peruncit ayam lingkup perniagaan kerana pasaran yang tidak menentu. Tetapi pernahkah kita mendengar pembekal lingkup perniagaan? Tidak sama sekali kerana merekalah yang menentukan pasaran untuk peruncit.

Jadi kerajaan jangan sekadar mengkaji sambil lewa masalah ini. Kerajaan kena melakukan kajian dan penyelesaian yang lebih baik. Pembekal-pembekal ini sesuka hati menaikkan harga barang. Masalah ini tidak hanya kepada ayam malah ladang sayur, kolam ikan dan pembekal ikan laut juga majoritinya puak-puak cinabeng yang terus-menerus menganayai peruncit dan pengguna Melayu. Jadi sudah sampai masanya kerajaan bertindak lebih tegas dan bukan lagi sekadar menyasarkan kepada peruncit sahaja.

7 comments:

Anonymous,  July 12, 2013 at 11:26 PM  

Aku harap kerajaan ambil tindakan tegas terhadap pembekal yg menaikan harga utk aniaya org melayu islam.Aku berdoa semua melayu bersatu dan beri sema hak niaga org melayu yg dinafikan tender dan premis niaga.Kerajaan kna bantu melayu dan melayu kena bantu rakyat melayu.tiada org lain yg akan tolong melayu kalau bukan melayu.

Anonymous,  July 13, 2013 at 1:44 AM  

Perlu di adakan satu perancangan untuk membuat satu projek pembelaan ayam untuk daging dan telor ayam. Agensi kerajaan boleh meneraju projek ini secara kelompok melibatkan orang-orang luar Bandar sambil meningkat ekonomi. Kalau nak idea boleh contact saya. Saya percaya kalau dibuat projek, dalam tempoh 3-10 tahun kaum melayu mampu menjadi pembekal utama telor dan ayam daging. Sebagai satu hint, reflect konsep dan model felda.

Anonymous,  July 13, 2013 at 9:20 AM  

Gesa glc mcm felda, thaji etc masuk dlm industri ayam. Kena masuk dlm setiap level of the vertical chain dr day old chick, feedmill hingga farm n distribution. Jika tak, takleh selesai

Anonymous,  July 13, 2013 at 10:43 AM  

makin lama..aku semakin benci pada kaum cina..kalaulah berlaku sekali lagi 13 mei..itulah masanya kita sembelih bangsa cina

Anonymous,  July 13, 2013 at 12:50 PM  

Saya cadangkan kerajaan mengarahkan GLC seperti Sime Darby masuk ke dalam perniagaan membekal ayam ayam di Malaysia bagi memecahkan monopoli perniagaan cinabeng.

Anonymous,  July 17, 2013 at 2:22 PM  

60% kos dalam industri ternakan adalah dlm makanan. siapa yg control makanan akan kontrol industry. Sekarang ayam di kontrol oleh CP

Unknown March 1, 2014 at 12:23 AM  

Kenapa orang cina dipersalahkan sedangkan orang melayu rata 2 malu nak run biz ayam..semua nak makan atas angin.asal ayam cina salah.asal minyak us salah.asal kain india salah..dah tu kita betul semua ke..bukan la kata nak rasist or apa tl sebelum tuding jari kat orang eloklah tuding jari kat diri sendiri supaya kita tak malukan bangsa sendiri.

Post a Comment





  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP