RIDHUAN TEE: PAS JADI BODOH DEMI RAKAN-RAKAN

>> 14 May 2012


Saya amat teruja dengan dolak dalih Pas mengenai hukum hudud. Jika dahulu, mewujudkan sebuah negara Islam dan melaksanakan hukum hudud adalah matlamat Pas. Hari ini, Presiden PAS berkata hudud bukan sesuatu yang menjadi keutamaan walaupun ia akan dilaksanakan sekiranya Pakatan Pakyat mengambil alih tampuk pemerintahan negara.

Menurutnya, “hudud akan dilaksanakan terlebih dahulu kepada umat Islam sementara bukan Islam diberi pilihan (untuk menerimanya atau tidak). Bagaimanapun, ia mesti dilaksanakan mengikut proses demokrasi. Kita dahulukan yang mana dahulu, kita selesaikan masalah, atasi kemiskinan dahulu. Hukum hudud tidak boleh dilaksanakan, hukum mencuri tidak boleh dijatuhkan sekiranya gaji minimum tidak dilaksanakan. Sebagai contoh, gaji minimum kena ada, kalau dia mencuri sebab gaji tak cukup, ia (hudud) tak boleh dilaksanakan sebab tak cukup syarat nak laksana hukum ini, itu kena faham. Masalah pengangguran diselesaikan dulu baru (hudud) dilaksanakan”.

Sebelum ini, Presiden Pas juga berkata pakatan pembangkang akan meminda perlembagaan negara yang ketika ini meletakkan Islam sebagai agama rasmi kepada Islam sebagai addin, iaitu yang merangkumi seluruh kehidupan manusia, jika dipilih menjadi kerajaan pada pilihan raya umum akan datang.

Persoalan saya, apakah Pas begitu yakin akan menerajui kerajaan jika Pakatan Rakyat memerintah? Apakah parti ultra kiasu Melayu dan Cina akan bersetuju dengan rancangan Pas yang murni itu? Bolehkah pindaan perlembagaan dilakukan sedangkan kedua-dua parti ultra kiasu awal-awal lagi sudah mengatakan tidak, terhadap konsep negara Islam dan hudud? Mereka hanya mahukan negara sekular kerana boleh melakukan LGBT? Bacalah kenyataan-kenyataan mereka sebelum ini.

Baiklah, lupakan sementara waktu perkara ini. Ingin saya bertanya, jika Pakatan Rakyat memerintah, di manakah kedudukan Pas dan Islam? Di negeri yang diperintah oleh mereka seperti Selangor dan Pulau Pinang, Pas telah disisihkan. Inilah pulak apabila berjaya membentuk kerajaan pusat? Jika Pas masih tidak percaya akan kata-kata saya, cuba sekali lagi bertanya kepada kepimpinan ultra kiasu, setuju atau tidak dengan idea negara Islam dan hudud?

Saya amat yakin, jawapannya TIDAK. Jika begitulah keadaannya, apa guna lagi bersama-sama dengan orang yang menentang Islam. Tidak kiralah ultra kiasu Melayu atau Cina. Cabut dan angkat kaki. Cubalah beralih angin terhadap Umno. Saya amat yakin, membincangkan soal Islam dengan Umno lebih daripada ultra kiasu. Umno kini sudah lebih terbuka berbanding dahulu. Umno sudah merasai pahitnya apabila kehilangan beberapa negeri dan tidak mendapat dua pertiga kerusi parlimen.

Saya bukanlah orang Umno, tetapi saya yakin dalam Umno, ramai yang mahukan Islam. Inilah yang menjadi ketakutan kepada ultra kiasu, jika Umno dan Pas bersatu. Ketika itu, kita lihat siapa yang kuat dan siapa yang berani mengangkat muka! Hari ini ternyata, Pas dipermainkan oleh parti ultra kiasu Melayu yang merasakan dirinya kuat, wal hal sebenarnya tidak. Mereka hanya menumpang kekuatan Pas. Itupun begitu mengada-ngada.

PKR mahukan kerusi Pas yang sememangnya sudah kuat di Kelantan, Terengganu dan Kedah. Sedangkan pada saya, PKR tidak layakpun untuk bertanding di kawasan kubu kuat Pas. Sebab itu, Pas sepatutnya berkeras dan bertegas berhadapan dengan tuntutan ultra kiasu ini. PKR tidak ada apa-apa tanpa Pas? Dengan adanya Pas, barulah PKR ada sedikit kekuatan. Itupun mereka masih berlagak kuat.

Maaf cakap, sehingga kini saya masih sukar untuk mempercayai ultra kiasu Melayu ini, apatah lagi ultra kiasu Cina. Mereka ini dahulunya adalah orang Umno. Jika selama ini mereka menuduh Umno macam-macam, seolah-olah Umno sangat jahat, apakah perangai-perangai Umno sudah lekang daripada diri mereka? Saya tidaklah menuduh Umno sebegitu. Tetapi jika mereka yang sering menuduh Umno sedemikian, dari lubuk manakah mereka berasal? Sebab itulah saya tidak hairan jika berlaku banyak penyelewengan yang sama berlaku di negeri pimpinan mereka. Mereka juga membawa perangai Umno?

Saya mohon maaf kepada Umno kerana terpaksa mengeluarkan kenyataan ini. Saya lihat hari ini semenjak mereka keluar dari Umno, mereka memandang Umno lebih hina daripada ultra kiasu yang jelas-jelas menentang Islam. Adakah orang ini boleh dipercayai? Hanya kerana dendam yang tidak berkesudahan, mereka sanggup menggadaikan maruah agama, bangsa dan negara.

Justeru, saya mengingatkan Pas, supaya lupakanlah hasrat untuk wujudkan negara Islam dan laksanakan hudud jika masih lagi bersama bekas-bekas orang Umno dan ultra kiasu ini. Mereka tidak pernah ikhlas, mereka hanya mahukan kuasa. Apabila mendapat kuasa nanti, Pas akan ditendangnya. Hudud Pas hanya akan tinggal angan-angan.

Justeru, saya amat sedih apabila Pas turut terpengaruh dan terheret bersama mereka yang menentang Islam. Bolehkah kita mempercayai mereka? Berpolitik biarlah berpijak kepada realiti atau bumi nyata. Itu lebih membawa manfaat daripada beretorik.

Sebab itu, dari dahulu saya katakan, berbincanglah dengan Umno, lebih banyak faedah daripada ultra kiasu. Umno begitu terbuka hari ini selepas PRU 12 2008. Umno sudah banyak berubah berbanding dahulu. Jika dahulu, kritik sahaja Umno, semua orang ‘digamnya’. Hari ini orang Umno sendiri mengkritik Umno. Mereka masih diberi peluang.

Pada saya, Umno sudah jauh berubah berbanding dahulu. Umno mula bercakap soal integriti, transformasi dan sebagainya. Benar, masih banyak lagi yang perlu diperbaiki. Namun, usaha-usaha ke arah yang lebih baik sedangkan berjalan. Saya yakin, jika Pas ikhlas, Umno akan berubah lagi. Pokoknya, mulakan langkah pertama dengan Umno. Seingat saya, hari ini Umno masih berlapik apabila mengeluarkan kenyataan mengenai Islam, berbanding dengan ultra kiasu itu. Mereka bukan sahaja tidak mahu kepada Islam, malah bersekongkol dengan Yahudi dan Amerika yang mahukan demokrasi yang berteraskan kepada kebebasan dan hak asasi manusia diamalkan.

Maka tidak hairanlah LGBT begitu dipropagandakan. Saya tidak pasti ada kalangan mereka yang berminat ke arah itu. Apa yang jelas mereka ini tidak layak dijadikan kawan. Bimbang-bimbang kita disondolnya nanti. Kenalilah antara kawan dan musuh sebenar.

Ridhuan Tee

2 comments:

Anonymous,  May 14, 2012 at 7:40 AM  

DH KENA NASI KANGKANG AMBIGA!tu lah salah mintak,nak mintak nasi kukus termintak nasi kangkang!OKU pun bolel jerkah PAS.

Anonymous,  May 14, 2012 at 9:26 AM  

Kalau aku orang PAS..tak tau nak letak muka kat mana..MALU laa..ee..sedih2 kesian2 pun ada.

Post a Comment

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP