PANDANGAN THE ECONOMIST: KARIER POLITIK ANWAR AKAN HANCUR

>> 16 January 2012


Laporan portal berita antarabangsa The Economist mengeluarkan artikel bertajuk The end of Sodomy 2.0 yang menjurus kepada perbincangan karier politik Anwar Ibrahim. Pandangan ini diutarakan oleh para pemerhati politik antarabangsa yang melakukan kajian ke atas politik Malaysia. Antara isinya yang menarik,

How will the verdict affect Malaysia’s politics? In the short term Mr Anwar’s victory will give a much-needed boost to the coalition of opposition parties that he leads. So much so, in fact, that the cautious prime minister, Najib Razak, might even postpone going to the polls. 
In the longer term, however, things are less clear-cut. Although Mr Anwar remains a charismatic figure and a forceful speaker, his reputation has been tarnished. That won’t matter to his acolytes, but at 64 he also seems a distant and untrustworthy figure to many younger Malaysians. He has failed to nurture a new generation of opposition leaders. Rather than turning his party into a vibrant, modernising force in politics he has allowed it to become something of a family-run affair, riven by infighting.

Pandangan ini jelas menunjukkan betapa Anwar sudah semakin tidak relevan dalam politik Malaysia. Secara terang-terangan artikel ini tidak langsung menunjukkan betapa potensi Anwar Ibrahim masih ada dalam politik. Semuanya dihancurkan sendiri oleh nafsu serakahnya sendiri.

Dalam pada itu, semakin hari semakin banyak ahli Pakatan Rakyat yang hilang kepercayaan terhadap Anwar. Sudah ramai yang keluar daripada parti. Inikah yang dimaksudkan Anwar Pakatan semakin kuat?

Mungkin selama ini Pakatan Rakyat boleh mengatakan betapa media Malaysia berat sebelah. Tetapi artikel ini dikeluarkan oleh media antarabangsa yang berkecuali. Jika masih tidak percaya, maka bolehlah mereka ini mengikut Anwar Ibrahim yang bakal hancur.

Golongan muda semakin menolak Anwar. Ini ialah fakta!


0 comments:

Post a Comment





  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP