BILA SI BEBAL MENGAKU PAKAR EKONOMI...

>> 28 August 2011


Si Mahfus sekali lagi mengakui kehebatan dirinya dalam ekonomi. Sijil ekonomi yang diperolehi dari Khawarij and Bebal University of Kedah benar-benar menonjolkan ketokohannya.

Pertamanya, pertuduhan Mahfus ini tidak langsung berasas.

"Lesen-lesen monopoli seperti beras, gula, permit import (AP) kereta, konsesi tol lebuhraya dan lain-lain diberikan kepada kroni-kroni Umno dan BN."

Mengapa PR begitu biadap sekali menunduh dan menfitnah BN? Apakah itu sahajakah kemampuan mereka selain melanggan pelacur dan sapu bini orang?

Adakah si Mahfus ini benar-benar pasti yang Robert Kwok raja gula Malaysia seorang yang pro BN? Mahfus tidak takut dosa fitnahkah? Mahfus ingin menyertai Mat Sabu sebagai MaharajaFitnah Malaysiakah?

Lagi satu, kajian mana yang menyatakan dasar monopoli akan menjurus kepada inflasi? Apakah si Mahfus ini pernah belajar konsep "piscal policy" dan "monetary policy" dalam ekonomi?

Saya seorang yang berjurusan perniagaan. Sepanjang pembelajaran saya, belum pernah lagi ada isu monopoli yang menyebabkan inflasi. Ini kerana kedua isu ini tidak berkait langsung! Saya hairan dimanakah Mahfus mempelajari polisi baru ini.

Keduanya, kenyataan Mahfus ini dari fakta mana?

"Pertama, kenaikan harga makanan di negara ini berkali ganda lebih tinggi dari kenaikan harga di peringkat global seperti yang dibuktikan oleh angka-angka Pertubuhan Makanan dan Pertanian, Bangsa-bangsa Bersatu (FAO).

Kedua, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Bank Dunia telah menjangkakan perkara itu sejak dua tiga tahun yang lalu dan sudah cukup amaran yang diberikan, mengapa kerajaan Umno BN tidak mengambil langkah pembaikan yang sewajarnya?" Mahfuz mempersoalkan."

Ini kenyataan yang diputarbelitkan oleh Mahfus. Harga barang makanan masih terkawal dan tidak memberikan banyak kesan kepada negara. Penggunaan dalam negara adalah mencukupi dengan kita banyak mengimport makanan daripada negara jiran seperti Thailand dan Indonesia untuk menngimbang tahap kegunaan dan penghasilan.

Statistik yang dikeluarkan oleh FAO sendiri menyatakan tahap penggunaan makanan di Malaysia adalah lebih rendah di antara negara Asia Pasifik yang lain (klik sini). Jadi secara lahiriah ekonominya, bagaimana akan ada kenaikan harga yang tinggi sekiranya tahap penggunaan yang rendah? Sila jawap Mahfus. Mengapa kenyataan anda bertentangan dengan konsep asas ekonomi? Adakah angka-angka yang dilihat di laman web FAO itu adalah satu lagi konspirasi UMNO seperti yang pernah didakwa Anwar Ibrahim tehadap kes liwatnya?

Saya masih tertanya-tanya. Inikah calon pakar ekonomi yang mampu ditawarkan PR kepada rakyat Malaysia? Jika Mahfus menjadi menteri kewangan, saya percaya Malaysia akan muflis tidak sampai setahun. Dan yang paling penting, Mahfus diminta untuk mengkaji dahulu sebelum mengeluarkan pendapat supaya tidak menjadi bebal.

1 comments:

Anonymous,  August 28, 2011 at 5:16 PM  

LANGSUNG TAK TERFIKIR DOSA FITNAH KE DIA NIH?

Post a Comment





  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP